Pierce 688 cc T - head, sidevalve four
De eerste Amerikaanse viercilindermotorfiets werd in 1909 gebouwd door de Pierce Cycle Company in Buffalo, New York.
Percy Pierce was de enige zoon van George Pierce, eigenaar van de Pierce-Arrow Motor Car Company en pa had de Pierce Cycle Company met bijbehorende productiefaciliteiten aan zijn zoon overgedragen.
Percy had het plan opgevat een nieuwe motorfiets op de markt te brengen die alle bestaande merken zou verslaan in termen van kwaliteit, elegantie en comfort.
Hij had van een van zijn reizen naar Europa een 1908 FN viercilinder meegebracht die zou gaan dienen als inspiratiebron voor zijn eigen ontwerp.
Er werd echter maar weinig van de FN overgenomen: Pierce beschouwde de automatische inlaatkleppen als ouderwets en voorzag zijn blok van mechanische inlaatkleppen, waarbij de inlaatkleppen aan de ene kant van het blok lagen en de uitlaatkleppen aan de andere, dezelfde configuratie als de luxe Pierce-Arrow automobielen hadden.
Ook het frame was een geheel eigen ontwerp, het bestond uit buizen met een diameter van 3 ½ inch die tevens dienst deden als olie- en benzinetank.
Pierce handhaafde de asaandrijving van de FN en het eerste model van 1909 was nog niet voorzien van koppeling of versnellingen.
Vanaf 1910 was er een tweebak met koppeling aan boord en in de jaren 1910, 1911 en 1912 werden er veel lange-afstandsritten gewonnen en werden er veel machines verkocht in Amerika en 16 exportlanden.
In 1912 werd de prijs van $ 325 verhoogd tot $ 400. Nu lag die oorspronkelijke prijs al zo’n 30% boven de prijs van vergelijkbare motorfietsen dus het is te begrijpen datdie verhoging veel potentiële klanten afschrok. Toch was die verhoging noodzakelijk omdat de bedrijfsleiding erachter was gekomen dat de machines eigenlijk onder de kostprijs verkocht werden.
De gevraagde $400 prijsde de machine echter helemaal uit de markt - een T Ford kostte maar $125 meer - en in 1913 ging Pierce op de fles.
Overigens bouwde het bedrijf naast de viercilinder ook een eencilinder van hoge kwaliteit.
Pierce viercilinders zijn zeer gezochte kostbare machines en dit exemplaar is voortreffelijk gerestaureerd.
Percy Pierce was de enige zoon van George Pierce, eigenaar van de Pierce-Arrow Motor Car Company en pa had de Pierce Cycle Company met bijbehorende productiefaciliteiten aan zijn zoon overgedragen.
Percy had het plan opgevat een nieuwe motorfiets op de markt te brengen die alle bestaande merken zou verslaan in termen van kwaliteit, elegantie en comfort.
Hij had van een van zijn reizen naar Europa een 1908 FN viercilinder meegebracht die zou gaan dienen als inspiratiebron voor zijn eigen ontwerp.
Er werd echter maar weinig van de FN overgenomen: Pierce beschouwde de automatische inlaatkleppen als ouderwets en voorzag zijn blok van mechanische inlaatkleppen, waarbij de inlaatkleppen aan de ene kant van het blok lagen en de uitlaatkleppen aan de andere, dezelfde configuratie als de luxe Pierce-Arrow automobielen hadden.
Ook het frame was een geheel eigen ontwerp, het bestond uit buizen met een diameter van 3 ½ inch die tevens dienst deden als olie- en benzinetank.
Pierce handhaafde de asaandrijving van de FN en het eerste model van 1909 was nog niet voorzien van koppeling of versnellingen.
Vanaf 1910 was er een tweebak met koppeling aan boord en in de jaren 1910, 1911 en 1912 werden er veel lange-afstandsritten gewonnen en werden er veel machines verkocht in Amerika en 16 exportlanden.
In 1912 werd de prijs van $ 325 verhoogd tot $ 400. Nu lag die oorspronkelijke prijs al zo’n 30% boven de prijs van vergelijkbare motorfietsen dus het is te begrijpen datdie verhoging veel potentiële klanten afschrok. Toch was die verhoging noodzakelijk omdat de bedrijfsleiding erachter was gekomen dat de machines eigenlijk onder de kostprijs verkocht werden.
De gevraagde $400 prijsde de machine echter helemaal uit de markt - een T Ford kostte maar $125 meer - en in 1913 ging Pierce op de fles.
Overigens bouwde het bedrijf naast de viercilinder ook een eencilinder van hoge kwaliteit.
Pierce viercilinders zijn zeer gezochte kostbare machines en dit exemplaar is voortreffelijk gerestaureerd.
Photos & text (Dutch) courtesy of www.yesterdays.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten