2010/09/13

Pierce 688 cc T-head sidevalve four - 1911































































Pierce 688 cc  T - head, sidevalve four

De eerste Amerikaanse  viercilindermotorfiets werd in 1909  gebouwd door de Pierce  Cycle   Company in Buffalo, New York.
Percy Pierce was   de enige  zoon van   George Pierce, eigenaar  van  de Pierce-Arrow Motor Car Company en  pa had  de Pierce Cycle Company    met bijbehorende productiefaciliteiten aan zijn zoon overgedragen.
Percy had het plan opgevat een nieuwe motorfiets op de markt te brengen die alle bestaande merken zou verslaan in termen van kwaliteit, elegantie en comfort.
Hij had van een van zijn reizen naar Europa een 1908 FN viercilinder meegebracht die zou gaan dienen als inspiratiebron voor zijn eigen ontwerp.
Er werd echter maar weinig van de FN overgenomen: Pierce beschouwde de automatische inlaatkleppen als ouderwets en voorzag zijn blok van  mechanische inlaatkleppen, waarbij de inlaatkleppen aan de ene kant van het blok lagen en de uitlaatkleppen aan de andere, dezelfde configuratie als de luxe Pierce-Arrow automobielen  hadden.
Ook het frame was een geheel eigen ontwerp, het bestond uit buizen met een diameter van 3 ½ inch die tevens dienst deden als olie- en benzinetank.
Pierce handhaafde de asaandrijving  van  de FN  en het eerste model van 1909  was  nog niet voorzien van koppeling of  versnellingen.
Vanaf 1910 was er een tweebak met koppeling  aan boord en in de jaren 1910, 1911 en 1912  werden er veel  lange-afstandsritten gewonnen  en werden er veel machines verkocht in Amerika en 16 exportlanden.
In 1912 werd de prijs van $ 325 verhoogd tot $ 400. Nu  lag die oorspronkelijke prijs al zo’n 30% boven de prijs van vergelijkbare motorfietsen  dus het is te begrijpen datdie verhoging   veel potentiële klanten  afschrok. Toch was die verhoging noodzakelijk omdat  de bedrijfsleiding erachter was gekomen dat de machines eigenlijk onder de kostprijs verkocht werden.
De gevraagde $400  prijsde de machine echter helemaal uit de markt - een T Ford kostte maar $125 meer -  en in 1913 ging Pierce op de fles.
Overigens bouwde het bedrijf naast de viercilinder ook een eencilinder van hoge kwaliteit.
Pierce viercilinders zijn zeer gezochte kostbare machines en dit exemplaar is voortreffelijk gerestaureerd.

Photos & text (Dutch) courtesy of www.yesterdays.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen